Dieta karniowora znana jest także jako "dieta mięsożercy". To bardzo restrykcyjny sposób odżywiania, który polega na jedzeniu wyłącznie produktów pochodzenia zwierzęcego: mięsa, ryb i owoców morza, nabiału oraz jaj. Według jej autora, doktora Shawna Bakera, dieta karniwora ma być nie tylko świetnym sposobem na odchudzanie, lecz także przyczyniać się do poprawy samopoczucia, regulować gospodarkę cukrową, a nawet niwelować zaburzenia lękowe i stany depresyjne. Z tego artykułu dowiesz się, na czym polega dieta karniwora i czy rzeczywiście może być ona antidotum w walce z epidemią otyłości.

Zasady diety karniwora

Dieta karniwora zakłada spożywanie tylko i wyłącznie produktów odzwierzęcych. Dozwolone są:

Będąc na diecie karniwora, można pić jedynie wodę lub mleko. Niedozwolone są natomiast kawa i herbata, a także oczywiście: owoce, warzywa, grzyby, produkty zbożowe, pestki, orzechy, warzywa strączkowe, oleje roślinne i słodycze.

Z dozwolonych produktów możemy komponować dowolne posiłki. Osoby stosujące ten sposób odżywiania, często na śniadanie jadają jajecznicę z boczkiem – na obiad steki, grillowany schab lub pieczonego kurczaka – a na kolację smażone na maśle krewetki czy sałatki z tuńczyka i ugotowanych na twardo jajek. Przekąski to zwykle kabanosy, roladki z szynki i żółtego sera, kefir lub maślanka.

Dieta karniwora - dieta dla mięsożercy

Wpływ diety karniwora na zdrowie

Twórca diety karniwora, doktor Shawn Baker, twierdził, że to doskonały sposób na szybkie i długotrwałe pozbycie się niechcianych kilogramów. Ten sposób odżywiania miał regulować poziom cukru we krwi, przeciwdziałać cukrzycy i otyłości, a także pozytywnie wpływać na nasze samopoczucie, poprawiać nastrój oraz zapobiegać napadom lęku – łagodzić stany zapalne i stany depresyjne. Żadna z tych obietnic nie została jednak potwierdzona naukowo, a sam Baker, za propagowanie diety karniwora, stracił prawo do wykonywania zawodu lekarza.

Dieta karniwora, podobnie jak dieta ketogeniczna, rzeczywiście może zwiększać uczucie sytości i niwelować łaknienie, co przełoży się na szybką utratę masy ciała. Trzeba jednak liczyć się z tym, że utracone w ten sposób kilogramy, gdy tylko włączymy do diety węglowodany, powrócą ze zdwojoną prędkością jako efekt jo-jo.

Dieta karniwora – wady

Okazuje się, że dieta karniwora jest nie tylko nieskuteczna na dłuższą metę, lecz także niebezpieczna dla naszego zdrowia. O jakie ryzyko chodzi?

Całkowity brak węglowodanów

Węglowodany to jeden z trzech podstawowych makroskładników, które są niezbędne w naszej diecie. Stanowią główne źródło energii dla mózgu oraz budulec struktur komórkowych, a także biorą udział w utlenianiu kwasów tłuszczowych.

Brak błonnika pokarmowego

Błonnik to włókna pokarmowe, nieulegające trawieniu i wchłanianiu w układzie pokarmowym człowieka. Poprawia perystaltykę jelit, reguluje funkcjonowanie układu trawiennego i działa jak miotełka w naszym przewodzie pokarmowym, usuwając z niego resztki pokarmów. Odpowiednia podaż błonnika w diecie znacząco minimalizuje ryzyko rozwoju nowotworu jelita grubego.

Brak antyoksydantów

Antyoksydanty, znane także jako przeciwutleniacze, to związki chemiczne neutralizujące szkodliwe działanie wolnych rodników. Spowalniają proces starzenia i zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów. Ich głównym źródłem są świeże warzywa i owoce, z których musimy zrezygnować, stosując dietę karniwora.

Niedobór witamin i minerałów

Dieta karniwora to bardzo restrykcyjna dieta eliminacyjna. Stosując ją, trudno zapewnić sobie odpowiednią podaż niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu witamin i minerałów. Szczególnie deficytowe mogą okazać się witaminy z grupy B – które znajdziemy głównie w zbożach – oraz witamina C, której podstawowym źródłem są owoce i warzywa.

Nadmiar nasyconych kwasów tłuszczowych

Zawarte w produktach odzwierzęcych tłuszcze nasycone – spożywane w nadmiernych ilościach – to jeden z głównych czynników rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego. Podnoszą poziom "złego" cholesterolu – frakcji LDL – i zwiększają ryzyko wystąpienia miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca czy udaru mózgu. Zbyt duża ilość nasyconych kwasów tłuszczowych może prowadzić także do zaburzeń płodności.

Monotonia posiłków i wysoki koszt diety

Dieta karniwora nie daje dużego pola do kulinarnych eksperymentów, a wybór dozwolonych składników jest mocno ograniczony. Dodatkowo, dobrej jakości mięsa i sery, ryby oraz owoce morza, należą do najdroższych produktów. Dlatego taki sposób odżywiania może okazać się nieprzyjemny nie tylko dla podniebienia, lecz także dla portfela.

Dieta karniwora - dieta dla mięsożercy

Zdrowszy sposób na szczupłą sylwetkę

Jeśli zależy Ci na pozbyciu się zbędnych kilogramów, zamiast eksperymentować z niebezpiecznymi dietami-cud, postaw na racjonalne i zbilansowane odżywianie, zachowując deficyt kaloryczny. Zadbaj o to, aby Twoje posiłki zawsze dostarczały Ci wszystkich trzech makroskładników: tłuszczów, białek i węglowodanów. Jedz jak najbardziej urozmaicone posiłki. Sięgaj jak najczęściej po owoce i warzywa, a tłuszcze roślinne i zwierzęce stosuj naprzemiennie. Unikaj słodyczy, słonych przekąsek i mrożonych dań gotowych. Dzięki pełnowartościowej diecie o umiarkowanym deficycie kalorycznym, z pewnością uda Ci się skutecznie stracić nadprogramowe kilogramy. Zadbaj też o regularną aktywność fizyczną, która wprawi Cię w dobry nastrój i pomoże jeszcze szybciej spalać kalorie.

Skuteczność diety karniwora nie ma żadnego potwierdzenia naukowego. Dietetycy i lekarze są zgodni, co do tego, że "dieta mięsożercy" jest zbyt restrykcyjna oraz pozbawia nas wielu substancji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, takich jak: błonnik pokarmowy, witaminy, składniki mineralne czy antyoksydanty. Znacznie bardziej skuteczna i bezpieczna dla zdrowia jest zbilansowana i pełnowartościowa dieta klasyczna.

Porcja świeżych artykułów

Zostaw swój numer!
Zadzwonimy!
Wysyłając formularz akceptujesz
Regulamin i Politykę prywatności
×